Pages

Wednesday, August 29, 2012

Akhirnye tido dalam buaian jugak....

Aduuuhhhlaaaa....
Hmm... setiap kali malam je aku akan menghadapi trauma tahap separa kritikal tau...
Mane taknye... si kecik ni asyik nangis je macam tak puas tido..
nangis sambil mata tutup dan kadang2 menguap sakan kalau dia tak nangiss...
Adduuhh.... itu jelah aku mampu mengeluh, bukan geram bukan marah, tapi kesiannnnnn sangat kat my baby...
Aku tahu sebenarnya apa yang dia nak... setelah semua keperluan dia dah kami penuhi tapi dia tetap menangis seperti mahukan sesuatu.... Dah confirm sangat222 ini saje keperluan dia yang belum kami penuhiii.....



buaiannnnnn.....


Hmmmm.... kenapa ek orang tak bagi ajar anak tido buaian? sampai minda aku dah set awal2 taknak ajar anak tido dalam buai... Sebenarnya macam ni jawapannya:

1) Kalau ajar anak tido berbuai nanti susah nak pergi berjalan mane2 dia nak tido kena cari buaian jugak...kalau tak dia melalak dan tido setelah penat melalak....
2) Dari segi buaian tusendiri  yang boleh membuat otak bayi bergegar kalau diayun dengan kuat.
3) Risiko yang tinggi bila buaian runtuh yang menghempap bayi (info dari sini)

So, daripada start mengandung memang aku dah set dalam kepala ni takkan bagi anak aku berbuai dan hisap puting. Alasannyaa? yang no satu tu lebih kuat...

Tapi entahlah, hati aku ni tak betul2 kental lagi.... Bayangkan eh, malam2 nak tido jarang sangat lah baby nak tido camtu jerrkk... mesti nak dokong dulu, ulik sikit2 gerak habis tubuh badan menghayun baby dalam dakapan sampai lenguh habis urat belakang baru mau tido...hukhukkkk.... menderita jap ibu dan abah ko baby... Kalau tak dibuat camtu, maunye dekat kul 1 sampai dia btul2 ngantok baru mau tdo, mak bapaknye keje pagi2...huhu...

Last week kan aku balik beraye di kampung... Alkesahnye kami tido jugaklah semalaman di rumah adik suami aku ( adik iporlah tu )... rumah dia memang ade 2 biji buaian, anak2 pun dah besar tak tido buai... Dia nengok aku beriye2 menidokan si kecik ni, yang si kecik ni pun time kat umah orglah dia nak tunjuk pe'el dia... hukhukkk.... sekali si adik ipor aku tu offer guna buaian dia untuk tidokan sikecik ni... aduuhhh... jangan nuriah..jangan...hihi... masih tegar kau aku menahan diri dari menidokan si khadijah ni dalam buaian...sekali memang disuakan depan mata buaian tu.. aduhhhh.... dugaan betul. Laki aku plak sengeh2 nengok aku yang masih berpegang teguh pada pendirian aku tuh... Last2 memang si kecik ni  takmo tido jugak tapi duk merengek ngantok.... Aku pun dengan pasrahnye dan lafaz bismillah masukkan jugak si kecik ni dalam buaian tuh... dannnnn..... akhirnye selamat berehat ibu dan abahnye si khadijah ni setelah beliau tido dengan amat lena di dalamnye...hukhukkk...( sapu air mata )

Hmmm... aku suka dengan satu blog ni yang sangat aku suka dengan pendiriannya aku bukan bidadari.... Dia selalu cakap anak kita tak semestinya sama dengan anak orang lain, kalau anak kita ok dengan sesuatu tu tak semestinya anak orang  lain pun ok... Memang betul, dari pemerhatian aku, kita sebagai ibu bapa tak boleh nak blame ibu bapak lain yang  ajar anak isap puting contohnye. Budak2 ni memang ade kehendak dia yang tak terlawannya kita ( tapi janganlah sampai melampau2 plak kan.) Macam anak aku jugak, puas jugak dulu aku bagi nenen ni, dia isap sampai melecet putingnya, kempis abih nenen ni baru dia nak tido.... Kalau aku bangun je, dia pun bangun jugak tersedar. Mulut tu plak asyik bergerak je nak mengisap... Sekali mak aku suh bagi isap puting. Abahnye terus pergi beli kat Manjaku malam tu jugak... Bismillah jugak aku nk bagi dia isap puting... iyolah, org kate isap puting buleh jongang.... Contoh dah ade depan mata, sepupu aku gigi dia ke depan sikit....  bila dah bagi puting khadijah nyonyot kejap dan tido dengan lenanya lagi....


Tengok lidah dia tu, nak mengisap lah tu... mata dah lali tapi takmo tido..


haaa...kan... sumbat je puting tu terus lalok...


Bila dah lena pandai pulak dia juihkan puting tu keluar....

Bila aku perhatikan anak aku ni, nampak beno dia ni memang nak menikmati bersungguh2 zaman bayinye... semua kehendak dan fitrah bayi tu semua dia nak....huhu... aku respek dengan mak bapak yang dengan tegarnye tak ajar anak tido buaian dan isap puting... Alhamdulillah anak anda sangat baik mendengar dan patuh dengan ajaran anda tapi tidak anak saye....hukhukkk...

Walaupun nanti susah nak berjalan kalau anak susah tido sebab nak berbuai, takpelah.. itu tandanya ibu dan abahnya kena kurangkan berjalan dan kalau menziarah pun sekejap2 jelah buat syarat... Yang penting sekarang anak aku cukup tido dan cukup rehat untuk perkembangannya yang baik...



5 comments:

  1. aty dulu pon konon2 tak nak ajar anak berbuai..bukan ape..memang leceh ar nak hangkut bagai...huhu..lepas tu sanggup ar berabes beli rocker hayun kan..tak jalan jugak..las2 yang buai tu gak ar yang jalan..aty amik positif side..kalau die senang tidor..dan lame tidornyer..hati aty pon senang..nak buat keje pon senang..perkembangan anak pon bagus sebab dapat rehat cukup...alhamdulillah..otomatik masuk 2 bulan..die ley jer tak tidor buai..tapi sampai sekarang pon..aty tak kisah pon sesekali nak buaikan die..aty ubah semua persepsi aty..yang tak boleh tu insyaallah akan boleh dan mendatangkan kebaikan kalau kite amik dari positif side.. heheh...eerr...terpanjang lak..;p

    ReplyDelete
  2. Aty, tu lah kan... takpelah ibu ayah dia susah sket, janji dia senang hati, cukup tido dan sihat fizikal dan emosi dia ... memang kite takde daya dah kalu anak tu btul2 nangis sbb nakkan menda tu je... lagipun bukan teruk sgt pun tido buaian kan...hihi... skang boleh snyum skit dah sbb dah lega...hihi

    ReplyDelete
  3. Salam puan,

    Saya nak tanya seawal usia berapa bayi puan didodoikan dalam buai dan mula menghisap puting.

    Terima kasih ye

    ReplyDelete
  4. Sama la anak saya pun. Mula2 lps nenen trs lelap, pastu lepas nenen minta tido beriba pula baru lelap. Akhir sekali lps nenen + tido riba, dia minta berbuai pula baru dpt lelap. Jenuh ibunya ni nak dodoikan dia atas riba ni. Bkn skjp masanya,mau berjam2 baru betul2 lena. Skrg dlm prncgn nk blikn buai utk dia..tgh survey2 mana yg ok. Ayahnya yg beria2 tak nak masukkn dia dlm buai pun akhirnya mengalah n pasrah setelah tgk bininya ni dah mcm apa duk mendodoi anak siang mlm atas riba tak henti2. Huk huk...ibunya ok je dgn buai malah lg senang, cepat n pantas nk siapkan keje2 rumah..hehehe.

    ReplyDelete
  5. Samala saya pon. Memang dari mengandung lagi dah niat tak nak buai tak nak puting nak bagi fully bf. Malangnya itu semua sekadar niat sahaja. Masa baby umur berbelas hari mak mertua dah letak baby dalam buai sebab katanya baby saya ni kuat nanges, tidur tak puas. Takut kena sawan tangis. Masa kejadian saya tengah mandi. Tau2 dah lelap dah. Menanges dalam hati.Puting pon sama, yela baby bf ni memang kerap menyusu. So mak mertua suruh suami saya belikan puting. Katanya nak pakaikan baju lepas mandi susah. Bayi asyik nanges sebab lapar. Dan sebab tu jugak dia suruh saya sulam dengan fm. Yang fm ni memang tak boleh elak sebab hari ke3 warded sebab jaundice dan susu saya tak ada. Terpaksa jugak bagi. Tapi lepas tu bila susu dah ada balik pon still bagi juga fm kadang2 sebab baby tak kenyang. Pakej 3 3 sekali. Sedih hanya tuhan je tahu.

    ReplyDelete